Sidor

söndag 13 januari 2013

Liten boyta kräver extra mycket kärlek

Rubriken är “knyckt” från bloggen “Harmoni i hemmet” och från “Allt i hemmet”. Läs mer här om vad Allt i Hemmet bl.a. har i nummer 2/13. Nu kanske det inte handlar om en ensamboende kvinna i sin bästa år, utan om flerpersonershushåll (med barn), men jag tycker det stämmer in på mig och mitt nya boende i Stockholm också. Jag har redan märkt att en del kärlekar får man göra sig av med och bestämma sig för vad som verkligen behövs och fråga sig igen: Behöver jag det här? Ja eller nej?
Ja; behåll det! Nej; gör dig av med det!
Andra kärlekar dyker upp och de få möbler man har rum med “måste” ha fler funktioner. Just nu, eftersom jag varken har någon soffa eller några stolar, lever jag den största delen av tiden hemma i sängen eller sittandes i trappan upp till sovloftet just nu.
Här ska soffan stå när den kommer.
IMG_4582
En annan grej som är viktig när man bor litet, är vad man har “på lager” hemma. Låt ICA eller Coop hålla lager åt dig i stället (som det står i bloggen och i Allt i Hemmet)! För min del betyder det framförallt att jag inte har så mycket mat hemma, vare sig i kylen eller i skafferiet. Det är en fördel med att pendla och man inte gärna vill slänga mat. Då får man planera och bara köpa hem det man tror att man gör av med under vistelsen på respektive ställe. En minimal frys och en liten kyl hjälper också till att hålla låg nivå på “lagren” när man bor på liten yta.
IMG_4577

Men nu blir det IKEA för att införskaffa de “måsten” som trots allt har dykt upp. Stolar t.ex!! Små, smidiga, hopfällbara som kan ställas undan när de inte behövs. Soffa levereras i början av februari (från IKEA). Den kan två barnbarn sova i när de hälsar på mormor i Stockholm.

EL2012kraft

2 kommentarer:

Anmaja/Lussekatt sa...

Hej, nu följer jag den här bloggen också så jag inget missar och håller lite koll på hur du har det. Lägenheten verkar mysig, väntar spänt på fler bilder!
Harebra!
Anna

Vivishagerom sa...

Så koselig som du har det!

Ønsker deg en kjempe fin ny uke! Klem